روز جهانی جهانگردی

سفر آغاز یک راه است /  نه پروازی میان مبدأ و مقصد / گذاری نرم و آرام است / بین مبدأ و مقصد / میان بودن و رفتن / شدن تا اوج انسانی / سفر روئیدن / تک غنچه‌ای از آشنائی‌ها / نه تنها دیدن یک ظاهر زیبا / سفرها گاه‌گاهی / پرسه در پس‌کوچه‌های / خاطرات پرتلاش / زندگی سازست / میان زندگی‌هایی که / نیکی وام‌دار اوست / همگامی ما با مردمان / پاک پرزحمت / نه تنها گردشی / از روی خودخواهی / سفر تنها شدن / ازخودگسستن نیست / شاید بیشتر با خود شدن / رسمی دگر با زندگی‌کردن…

با اندکی کاوش در اشعار کلاسیک و نو فارسی موارد بسیار زیادی از شاعران دیروزی و امروزی را خواهید یافت که درباره اهمیت سفر و مزایای سفرکردن، صحبت کرده‌اند. از شعر معروف سعدی “بسیار سفر باید تا پخته شود خامی  /  صوفی نشود صافی تا در نکشد جامی” گرفته تا شعر زیبای محمدرضا شفیعی کدکنی که می‌پرسد: “به کجا چنین شتابان؟” شعر بالا اما از شاعری گمنام است که به زیبایی تمام سعی دارد سفر را مسیری بی‌پایان عنوان کند که هر چقدر به دنبال ماجراجویی باشیم، فرصت‌های ماجراجویی در جهان هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد و سفر تنها مبدأ و مقصد و دیدن مکان‌های جدید نیست؛ بلکه یافتن خود، یافتن نگاهی جدید است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید؛ چراکه به مناسبت روز جهانی جهانگردی درباره این رویداد مهم در جهان و ایران صحبت خواهیم کرد و همچنین به معرفی کالکشن جهان محصولی منحصربه‌فرد از خانه خلاقیت طاقه چیان می‌پردازیم.

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد 27 سپتامبر روز جهانی جهانگردی اعلام شده است. علت انتخاب این تاریخ به 27 سپتامبر 1970 برمی‌گردد. چراکه در این روز اساس‌نامه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) (United Nations World Tourism Organization) به تصویب سازمان ملل متحد رسید و 5 سال بعد از آن (1975) سازمان جهانی گردشگری کار خود را آغاز کرد. مقر دائمی این سازمان در شهر مادرید اسپانیا قرار دارد که وظیفه آن هدایت صنعت گردشگری جهانی است. سازمان جهانی گردشگری هر سال یک شعار برای روز جهانی جهانگردی انتخاب می‌کند. تمام کشورهای عضو این سازمان باید در جهت تحقق این شعار تلاش کنند. در سال 2023 میلادی این شعار برابر با گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز (Tourism and Green Investment) اعلام شده که بر سرمایه‌گذاری در سه حوزه افراد، سیاره زمین و رفاه تمرکز دارد. UNWTO علت انتخاب شعار امسال را این گونه توضیح می‌دهد: همه‌گیری کرونا در 3 سال گذشته لطمات بسیاری به سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت گردشگری وارد کرده و به میزان زیادی آن را کاهش داده و موجب توقف بسیاری از پروژه‌ها، کاهش فرصت‌های شغلی در سال 2020 و 2021، کاهش سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها و فناوری‌های گردشگری در سال 2022 شده است.

ایران از سال 1342 ابتدا به عضویت اتحادیه بین‌المللی سازمان‌های رسمی مسافرتی (IUOTO) و سپس از سال 1354 به عضویت رسمی سازمان جهانی جهانگردی درآمد. هم‌زمان با این رویداد جهانی در ایران نیز هر ساله در تاریخ 27 سپتامبر برابر با 5 مهرماه، به مدت یک هفته با عنوان هفته گردشگری جشن گرفته می‌شود. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران هر ساله متناسب با شعار جهانی یک شعار ملی را انتخاب می‌کند و در سال 1402 شعار سفر به فردای ایران با گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز انتخاب شده است؛ اما متأسفانه هفته گردشگری در ایران تنها خلاصه می‌شود به برگزاری چندین نمایشگاه و جشنواره و سهم مردم نیز از این روز بزرگ بازدید نیم‌بها از اماکن گردشگری است.

جهانگردی و گردشگری در ایران از زمان‌های بسیار دور رواج داشته است. شاید اولین گردشگری ایران را بتوان در مسیر جاده ابریشم، کاروان‌سراهایی که در آن زمان وجود داشتند و رفت‌وآمد چاپارهای قدیمی یافت. امروزه با وجود هزاران آژانس از آژانس‌های مسافرتی آنلاین و سیستم‌های توزیع جهانی گرفته تا نمایندگان مستقل و انواع و اقسام تورهای داخلی و خارجی، گردشگری شکل و شمایل متفاوتی نسبت به گذشته پیدا کرده است که به آن گردشگری مدرن می‌گویند. احتمالاً اسم توماس کوک پدر گردشگری مدرن به گوشتان آشنا باشد.

کوک در اولین تجربه سفر خود برای حمل اعضای نهضت مخالفت با مصرف الکل به فکر استفاده از قطار و راه‌آهن افتاد. او پیشنهادش را در همایشی که برای آن به لستر سفر کرده بود اعلام کرد. پس از موافقت اعضای نهضت کوک به همراه ۵۰۰ نفر از اعضای این انجمن از لستر به لافبورو با قطار راهی سفر شدند که این سفر نقطه آغاز فعالیت‌های کوک در زمینه گردشگری بود. او این سفرها را مدام تکرار می‌کرد و به‌تدریج در هر سفر هزاران نفر او را همراهی می‌کردند. بعد از این تجربه موفق، کوک در تابستان ۱۸۵۴ اولین سفر خود با هدف کسب درآمد به لیورپول را انجام داد. رفته‌رفته او تورهای زیادی را در سراسر دنیا برگزار کرد تا در سال ۱۸۶۵ شرکت گردشگری خود را راه‌اندازی کرد. آژانس مسافرتی توماس کوک با تمام فرازها و نشیب‌هایش تا سال ۲۰۱۹ به فعالیت خود باقدرت ادامه داد؛ اما در پاییز همان سال ورشکسته شد. کوک در شکل‌گیری گردشگری به شیوه مدرن در جهان نقش بسیار زیادی ایفا کرد. اقدامات او مانند برنامه‌ریزی برای سفرها، هماهنگی با شرکت‌های حمل‌ونقل، آماده‌سازی ابزار سفر و بسیاری موارد دیگر ایده‌های زیادی به شرکت‌های گردشگری امروزی داد.

ایران کشوری چهارفصل همراه با جاذبه و دیدنی‌های بسیار فراوان و تنوع زیادی از فرهنگ‌ها و اقوام مختلف است. به همین دلیل مقصدی محبوب برای گردشگران محسوب می‌شود. البته گردشگری در ایران نسبت به گردشگری خارجی رونق بسیار کمتری دارد و آمارها حاکی از آن است که امروزه گردشگران ایرانی تمایل بیشتری برای سفر به مقاصد خارجی نسبت به مقاصد ایرانی دارند؛ اما یک جملة معروف از پاملا گلدنی هست که می‌گوید: یک گردشگر حرفه‌ای هیچگاه در سفرهای خود کشورش را کم قلمداد نمی‌کند.

هنگامی که شما به یک کشور خارجی سفر می‌کنید داشتن نشانی از آداب و فرهنگ ایرانی و نمایش آن به ملت‌های دیگر می‌تواند در شناساندن تمدن، تاریخ و هویتمان نقش مهمی ایفا کند. یکی از عناصر مهم فرهنگ، زبان و ادبیات فارسی است که آرمان‌ها، اهداف، باور و رفتار مردم را نمایان می‌کند. خانه خلاقیت طاقه چیان که به‌عنوان برندی با اصالت ایرانی شناخته شده است همواره سعی داشته تا فرهنگ و هویت ایرانی را با شعر، داستان و المان‌هایی ایرانی در محصولاتش به نمایش بگذارد. برند طاقه چیان بنیان‌گذار رفع قهر چندین ساله مردم با خط وطنی شده و آن را با زیبایی، تنوع و مفهوم درهم‌آمیخته و محصولاتی را تولید کرده که امروزه یکی از گزینه‌های اصلی افرادی است که می‌خواهند در آن سوی مرزها اصالت ایرانی را به ملت‌های دیگر نشان دهند. بسیاری از گردشگران ایرانی لباس‌های برند طاقه چیان را برای سفرهای خارجی خود انتخاب کرده و یا از میان لباس، زیورآلات و محصولات دکوری برند طاقه چیان برای سوغاتی و هدیه به دوستان و آشنایان خود در سایر کشورها برگزیده‌اند.

کالکشن ملل

کالکشن ملل محصولی متفاوت از خانه خلاقیت طاقه چیان است که به صورت کت‌های زنانه طراحی و تولید شده است. در کالکشن ملل به 3 نقطه متفاوت و زیبا دنیا سفر کرده‌ایم! به استانبول و مسجد ایاصوفیه، مسکو و کلیسا سنت باسیل، اصفهان و سی و سه پل و بم و ارگ بم. طراحی کالکشن ملل بر اساس معماری‌های برجسته و با الهام از شعرهایی در وصف زیبایی و شکوه این شهرها انجام شده است.

کالکشن جهان

این کالکشن به صورت تیشرت آستین‌کوتاه و تیشرت آستین‌بلند در دو رنگ سفید و مشکی عرضه شده است. ویژگی خاص این کالکشن استفاده از کالیگرافی اشعار شاعران بزرگی چون احمد شاملو، هوشنگ ابتهاج و سهراب سپهری است که کلمه جهان در تمام این اشعار به کار رفته است.

 

کالکشن جهان

این کالکشن به صورت تیشرت آستین‌کوتاه و تیشرت آستین‌بلند در دو رنگ سفید و مشکی عرضه شده است. ویژگی خاص این کالکشن استفاده از کالیگرافی اشعار شاعران بزرگی چون احمد شاملو، هوشنگ ابتهاج و سهراب سپهری است که کلمه جهان در تمام این اشعار به کار رفته است.

یکی از انواع گردشگری مدرن که چند سالی است مخصوصاً در ایران با توجه به جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد و زیبایی که دارد، مورد توجه گردشگران قرار گرفته، طبیعت گردی یا اکوتوریسم ecotourism است که با نام‌های دیگری همچون بوم‌گردی هم شناخته می‌شود.

طبیعت‌گردی را می‌توان یکی از جذاب‌ترین انواع سفر دانست؛ چراکه در فرایند طبیعت‌گردی شما در ارتباطی بسیار نزدیک با حیات‌وحش هستید. جاذبه‌های عادی گردشگری و دیدن مکان‌های تاریخی و تفریحی در عین جذاب بودن ممکن است خیلی زود تکراری به نظر برسند به همین دلیل افراد برای کسب تجربه‌های جدید، هیجانی و غیرمنتظره به سمت تورهای طبیعت‌گردی جذب شده‌اند. در طبیعت‌گردی محل اقامت، وسایل حمل‌ونقل، مواد غذایی و… همه چیز از جنس طبیعت است و به شما حس آزادی از قیدوبندهای زندگی شهری می‌دهد. از طرفی دیگر سفرهای گروهی علاوه بر حس امنیت در طبیعت موجب آشنایی، دوستی و هم صحبتی با افرادی می‌شود که شاید در زندگی روزمره امروزه فرصتی برای آن پیدا نکنید.

شما در طبیعت‌گردی نسبت به سفرهای عادی، با چالش‌های بیشتری مواجه هستید. به‌عنوان‌مثال در طبیعت‌گردی‌های بسیار حرفه‌ای ممکن است نیاز به آمادگی بدنی بیشتر، آشنایی با محیط و همچنین مهارت‌هایی همچون مسیریابی و نقشه‌خوانی داشته باشید. پوشاک نیز می‌تواند یکی از این چالش‌های بزرگ باشد. در طبیعت‌گردی به دلیل محدودیت‌های وسایل حمل‌ونقل، امکان همراه‌داشتن مقدار زیادی بار و وسیله را ندارید؛ اما از طرفی قرار است چندین روز در مکان‌هایی با طبیعت بکر و خیره‌کننده باشید و حتماً قصد دارید که در این طبیعت زیبا از خود و یا همراهانتان عکس‌های چشم نوازی به ثبت برسانید. داشتن لباس‌هایی کاربردی با طراحی‌های خاص می‌تواند این فرایند را برای شما تسهیل کند. ما در خانه خلاقت طاقه چیان یک لاین مخصوص تولید اسکارف های ورزشی داریم که به آن اسکارف سروگردن نیز می‌گویند.

اسکارف یک پارچه مستطیل شکل به اندازه تقریبی مچ تا آرنج است که حالت دو لا دارد و دو طرف آن باز است و به راحتی هم روی سر قرار می‌گیرد و هم دور گردن را می‌پوشاند. این اسکارف ها تنها جنبه تزیینی ندارند؛ بلکه می‌توان از آن‌ها در مواردی مانند مراقبت از پوست در برابر اشعه نور خورشید و آفتاب‌سوختگی مخصوصاً برای دوچرخه‌سواران در فصول گرم سال، در مکان‌های کویری که گردوغبار زیادی وجود دارد برای جلوگیری از نفوذ خاک به منافذ پوست و دهان می‌توان از اسکارف استفاده کرد. در مکان‌های سرد برای پوشاندن سر و پیشانی و یا استفاده به صورت ماسک از کاربردهای دیگر اسکارف است. در نهایت یکی از جنبه‌های مهم این اسکارف ها زیبایی است. اسکارف های خانه خلاقیت طاقه چیان با کالیگرافی اشعار زیبای شاعران ایرانی در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع طراحی و تولید شده‌اند.

… سفر در زیستن / با مردم هر سرزمینی / غرقه در تاریخشان گشتن / نفس با هم کشیدن‌ها / سفر گاهی لمیدن / در میان ماسه‌ها / در هم‌نوایی با صدای آب / کف بر لب / نه تنها دیدن یک کشتی زیبا / که یک لنج شکسته / در میان پنجة طوفان / زمانی گشتن در ساحل زیبا / به هنگامی که قلیان‌ها / خروشی تازه می‌دارند / و لیوان‌های چای گرم / پر می‌گیرد از دست به دستی / و عطرش در فضا آکنده می‌گردد / سفر گاهی صدای / دلنشین مرغ دریایی / زمانی زوزه‌های یک قطار پیر / در بالا شدن از دامن کوهی / سفر آمیزه‌ای از حسرت و رؤیا / نه حسرت از سر آز و طمع باشد / که حسرت از پی تصویر زیبای / سفرهایی که ازکف‌رفته / و رؤیای سفرهایی که / در پیش است با دوستان / سفر آموختن از زندگی / از دیگران / تاریخ بگذشته ست

الف بامداد … احمد شاملو
احسان عبدی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید من
لیست علاقه مندیها
اخیرا مشاهده شده
دسته بندی ها