روز جهانی بهترین دوست

مقدمه

روز جهانی بهترین دوست که در زبان انگلیسی به آن (National Best Friends Day) می‌گویند یک روز برای بزرگداشت و جشن گرفتن دوستی میان انسان‌ها است. این مناسبت که یک روز تعطیل غیررسمی است، هر سال در 8 ژوئن جشن گرفته می‌شود. در واقع این روز برای قدردانی از نزدیک‌ترین دوست‌هایمان اختصاص داده شده است. در این روز، مردم اغلب عشق و علاقه خود نسبت به بهترین دوستانشان را به‌سادگی با بیان جمله‌ای ساده یا با گذراندن وقت با یکدیگر، تبادل هدایا، ارسال پیام‌های صمیمانه تبریک و… بیان می‌کنند. به مناسبت این روز در این مقاله قرار است به چگونگی نام‌گذاری روز بهترین دوست، چگونه در این روز با بهترین دوستمان خوش بگذرانیم و در ادامه از محصولات خانه خلاقیت طاقه چیان برای شمایی که می‌خواهید برای بهترین دوستتان هدیه بگیرید، پیشنهادهای ویژه‌ای داریم.

تاریخچه روز بهترین دوست

پیش از اعلام رسمی سازمان ملل متحد، همان گونه که امروزه می‌دانیم روز بهترین دوست در واقع به جویس هال نسبت داده می‌شود. جویس هال مؤسس کارت‌های تبریک هالمارک (Hallmark)، در سال 1930، روز بهترین دوست را در 2 اوت معرفی کرد، این کار با هدف ترویج کارت‌های تبریک و تشویق مردم برای ارتباط با دوستان خود شکل گرفت. این مفهوم با گذشت زمان محبوبیت پیدا کرد و روز بهترین دوست به‌تدریج به مناسبتی نیمه‌رسمی برای جشن‌گرفتن و احترام به دوستی تبدیل شد.

پس از آن در سال ۱۹۹۸، در مراسمی که با همکاری سازمان ملل متحد و شرکت والت‌دیزنی برگزار شده بود، نین عنان، همسر کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل متحد، شخصیت کارتونی وینی پوه را به‌عنوان سفیر دوستی انتخاب کرد. در ۲۷ ژوئیه سال ۲۰۱۱، طی شصتمین جلسه مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد، ۳۰ ژوئیه به‌عنوان روز جهانی دوستی، نام‌گذاری شد. بدین ترتیب دو مناسبت روز بهترین دوست و روز دوستی از یکدیگر تفکیک شدند.

چگونه با بهترین دوستمان خوش بگذرانیم؟

به‌احتمال زیاد بعد از آنکه از وجود چنین روزی و تاریخچه آن با خبر شدید اولین سؤال در ذهن شما این است حالا روز بهترین دوست را چگونه جشن بگیریم؟ احتمالاً برنامه‌ریزی‌های اولیه در ذهن شما آغاز شده و یا حتی به فکر خرید یک هدیه برای دوست خود افتادید! در ادامه قرار است تعدادی ایده را با همدیگر مرور کنیم؛ اما قبل از آن این نکته را به یاد داشته باشید، مهم‌ترین چیز این است که علاقه و محبت خود را به بهترین دوستتان نشان دهید و از او قدردانی کنید پس لطفاً بیش از حد آن را سخت و پیچیده نکنید کافی است تجربه‌ای لذت‌بخش را رقم بزنید.

۱. یک فعالیت ویژه را برنامه‌ریزی کنید: یک فعالیت سرگرم‌کننده را سازماندهی کنید و یا حتی در صورت امکان یک سفر یک روزه را با بهترین دوست خود برنامه‌ریزی کنید. این می‌تواند چیزی باشد که هر دو از آن لذت می‌برید، مانند: اگر آب‌وهوای خوبی وجود داشته باشد، پیک‌نیک می‌تواند یک ایده عالی باشد. به یک پارک یا فضای باز بروید، خوراکی و نوشیدنی‌های موردعلاقه‌تان را با خود ببرید، با یکدیگر وقت بگذرانید و روز خوبی داشته باشید. اگر به هنر یا تاریخ علاقه‌مند هستید، رفتن به موزه یا نمایشگاه می‌تواند یک گزینه عالی باشد. شما می‌توانید با هم یک نمایشگاه که هر دو به آن علاقه‌مند هستید، بروید و اوقات خوشی را سپری کنید. اگر یک کنسرت، تئاتر یا سینما و یا هر رویداد دیگری در نزدیکی شما وجود دارد، می‌توانید بلیت آن را خریداری کنید و خاطرات فراموش‌نشدنی را تجربه کنید.

۲. میزبان دوست خود در منزل باشید: اگر شما و دوستتان اهل بیرون رفتن و فضاهای شلوغ نیستید می‌توانید یک مهمانی کوچک با نزدیک‌ترین دوست خود را برنامه‌ریزی کنید، در خانه استراحت کنید، خاطرات خود را با هم به اشتراک بگذارید، خنده و خاطرات جدید ایجاد کنید.حتی می‌توانید داخل خانه همراه با تنقلات فیلم‌ها یا نمایش‌های تلویزیونی موردعلاقه خود را تماشا کنید. بازی با دوستان همیشه سرگرم‌کننده است. شما می‌توانید گزینه‌های مختلف مانند بازی‌های کارتی، بازی‌های تخته‌ای یا بازی‌های ویدئویی را انجام دهید و اوقاتی دلپذیر را تجربه کنید.

۳. ورزش یا فعالیتی در فضای باز انجام دهید: می‌توانید فعالیتی را برای انجام ورزش برای با هم وقت گذراندن در فضای باز برنامه‌ریزی کنید. شما می‌توانید فعالیت‌هایی مانند فوتبال، بسکتبال، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، اسکیت یا والیبال ساحلی را انتخاب کنید. درعین‌حال که برای سلامت جسمی خود فعالیتی انجام می‌دهید اوقاتی که در کنار دوست خود هستید آن فعالیت برایتان لذت‌بخش‌تر و سرگرم‌کننده‌تر خواهد بود.

۴. نوشیدن قهوه یا چای در کافه: همان گونه که گفتیم لازم نیست مراسم‌های بزرگ و پیچیده‌ای ترتیب دهید شما می‌توانید بسیار ساده و صمیمی دوست خود را در یک کافه برای نوشیدن یک قهوه یا چای ملاقات کنید و تا دلتان می‌خواهد در مورد روزمرگی‌ها و دغدغه‌هایتان با او صحبت کنید، از یکدیگر مشورت بگیرید و لحظات آرامش بخشی را سپری کنید.

۵. یک نامه یا پیام صمیمانه بنویسید: گاهی زمان کافی برای ملاقات وجود ندارد و یا حتی دوستتان در جایی دیگر زندگی می‌کند و از شما دور است، زمان خود را صرف نوشتن یک نامه یا پیامی صمیمانه به بهترین دوست خود کنید. خاطرات مشترک و موردعلاقه، لحظات خنده داری که با هم سپری کردید را مرور کنید و به دوست خود نشان دهید که چقدر دوستی او برای شما معنا دارد.

۶.  به اشتراک گذاشتن در رسانه‌های اجتماعی: یک پست در رسانه‌های اجتماعی را به بهترین دوست خود اختصاص دهید، یک عکس و یک عنوان دلخواه برای آن انتخاب کنید و آن را به اشتراک بگذارید.

و ده‌ها کار دیگر که می‌توانید بر اساس علاقه‌مندی‌ها و نقاط اشتراک با بهترین دوست خود برنامه‌ریزی کنید.

پیشنهاد هدیه

بهترین دوست خود را با یک هدیه متفاوت که دوستی شما را یادآوری می‌کند، شگفت‌زده کنید. این هدیه می‌تواند چیزی دست‌ساز باشد، کتابی که او مایل به خواندن آن هست، یا یک مورد کوچک که دارای ارزشی احساسی و معنوی است. ما نیز در خانه خلاقیت طاقه چیان برای چنین روزی پیشنهادهای ویژه‌ای داریم که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم؛ اما لازم است بدانید که این تنها یک پیشنهاد ساده از محصولات برند طاقه چیان نیست؛ بلکه با معرفی هر محصول قرار است راجع به یک سری داستان‌ها و مفاهیم نیز با همدیگر صحبت کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید

 

تیشرت دلتنگ

تیشرت دلتنگ با کالیگرافی شعر (هر چه می‌خواهد دل تنگت بگو) از مثنوی معنوی مولانا در دو رنگ سفید و مشکی در خانه خلاقیت طاقه چیان طراحی و تولید شده است. قطعاً همه ما کم‌وبیش حکایت موسی و شبان از مثنوی معنوی مولانا را شنیده‌ایم. حکایت موسی (ع) که به‌صورت اتفاقی یک چوپان را می‌بیند که با لحنی بسیار صمیمی در حال گفت‌وگو با خدا است. همان گونه که چوپان در حال قربان‌صدقه رفتن خدا بود و می‌گفت خدایا خودم قربونت برم بگو تو کجایی که بیام موهاتو شونه کنم، کفش هاتو اگر پاره شده برات بدوزم و… موسی (ع) صدای او را شنید و از چوپان پرسید تو داری با چه کسی این گونه صحبت می‌کنی؟ چوپان در جواب گفت با همان خدایی که آسمان و زمین را پدید آورده است. موسی (ع) خشمگین می‌شود و می‌گوید اصلاً حواست هست با چه کسی در حال صحبت هستی؟ خدا مگر مثل من و توست که به کفش و این جور چیزها نیاز داشته باشد؟ سکوت کن وگرنه خدا بسیار خشمگین خواهد شد. چوپان سرشکسته شد و رفت. پس از مدتی از سوی خدا وحی آمد که ای موسی چرا بنده ما را از ما جدا کردی (تو برای وصل کردن آمدی… نی برای فصل کردن آمدی؟) هر کسی لفظ و بیان و کلام خودش را دارد. موسی (ع) به دنبال چوپان رفت و او را پیدا کرد و به او گفت مژده بده که دستوری آمده است:

هیچ آدابی و ترتیبی مجو

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

گفتار و رفتار دو ساحت بیرونی انسان‌ها هستند. همواره گفتار باید برآمده از درون آدم باشد؛ یعنی انسان باید همان چیزی که از دلش می‌گذرد را بیان کند. البته باید توجه کنیم که صداقت نه‌تنها در گفتار، بلکه در عمل هر انسانی نیز باید وجود داشته باشد، در غیر این صورت صداقتی که تنها در گفتار باشد هیچ سود و فایده‌ای نداشته؛ بلکه ریاکاری به‌حساب می‌آید. در طراحی تیشرت دلتنگ محصول خانه خلاقیت طاقه چیان نیز این مفهوم بیان شده است. عبارت هر چه می‌خواهد دل تنگت بگو بر روی قسمت سر شخصیت کالیگرافی شده است. عبارت I’m Ready نیز تکمیل‌کننده این طراحی است. من آماده‌ام هر آنچه از ذهنت عبور می‌کند را بشنوم. در این حکایت چوپان نسبت به خدا احساسات ساده‌ای دارد پس در گفتارش نیز این سادگی و صمیمیت وجود دارد؛ اما موسی (ع) از او می‌خواهد که با زبانی فاخر و پیچیده با خدا حرف بزند. این سادگی چه در گفتار و چه در رفتار پیامدهای سازنده‌ای به دنبال خود دارد و یکی از مفاهیمی است که به هر اندازه در زندگی از آن استفاده و عملی شود به همان اندازه از آرامش و سلامت روانی برخوردار خواهیم شد و جامعه سالم‌تری خواهیم داشت. سادگی انسان‌ها در رفتار و عملکردشان آنان را به صداقت وامی‌دارد. بله، ارزش اعتمادی که دیگران به شما دارند فراتر از هر چیزی است که قابل‌اندازه‌گیری باشد؛ زیرا فرصت‌های بی‌حدوحصر و فرصت‌های پیشرفت بی‌پایان را به همراه دارد.

امیدواریم که شما هم در رابطه با دوستانتان به‌خصوص بهترین دوستتان آداب‌ورسوم پیچیده و قلمبه‌گویی‌های دست‌وپاگیر را رها کرده و با یکدیگر به ساده‌ترین شکل ممکن صحبت و معاشرت کنید، هر آنچه دل‌تنگتان می‌خواهد بگویید و از کنار هم بودن لذت ببرید.

 

تیشرت آغاز و انجام

امروز نه آغاز و نه انجام جهان است

ای بس غم و شادی که پس پرده نهان است

 

ادبیات به‌عنوان یکی از عوامل فرهنگی و هنری در جامعه می‌تواند نقش مهمی در الهام‌بخشی و امید آفرینی برای افراد ایفا کند. یکی از کارکردهای اصلی ادبیات در الهام‌بخشی به افراد ارائه مثال‌هایی الهام‌بخش و الگوهایی است که می‌تواند در زندگی و اهداف شخصی و حرفه‌ای آن‌ها الهام‌بخش بوده و آنان را وادار کند تا خلاقانه فکر کنند و قوه تخیل آن‌ها را تحریک کند. گاهی یک بیت یا رباعی انسان را به جهانی دیگر می‌کشاند و دریچه‌ای نو به روی او باز می‌کند. ادبیات این پتانسیل را دارد که به مردم امید ببخشد. بسیاری از آثار ادبی به مضامینی مانند مقابله با مشکلات، غلبه بر موانع و رشد شخصی می‌پردازد. این داستان‌ها و شعرها می‌تواند امیدواری، انگیزه و خوش‌بینی را در افراد به ارمغان بیاورد و به آن‌ها نشان دهد که هر چه‌قدر سخت باشد همچنان امکان پیروزی و رسیدن به خواسته‌ها وجود دارد.

در این بیت هوشنگ ابتهاج درباره ماهیت زمان صحبت می‌کند. زمان را همچون پرده‌ای تشبیه می‌کند که هم گذشته و هم آینده را پوشانیده و از لای به لای آن تنها روزنه‌ای باریک یعنی زمان حال دیده می‌شود. گذشته قدیمی شده و آینده هنوز نیامده است و این زمان حال است که اگر از آن غفلت کنی از چنگ انسان می‌گریزد چرا که زمان حال تنها فرصت زیستن ماست. در طراحی تیشرت آغاز و انجام محصولی از خانه خلاقیت طاقه چیان نیز از مفهوم زمان استفاده شده است. کالیگرافی شعر امروز نه آغاز و نه انجام جهان است به‌صورت دایره‌وار و نشانی از ساعت طراحی شده و اشاره به این مفهوم دارد که در گردش روزگار، دنیا هم روزگاران بسیاری را به خود دیده و روزگاران بسیاری را نیز پیشرو دارد و به آخر نرسیده است. زمان حال نقطه تمرکز برای ایجاد تغییرات و بهبود در زندگی است. باتوجه‌به لحظهٔ حاضر ما می‌توانیم تصمیمات بهتری را بگیریم و اقدامات مناسب‌تری را انجام دهیم و تمام توجه خود را به آنچه انجام می‌دهیم متمرکز کنیم و نتایج را رها کنیم. پس به‌جای نگرانی و اضطراب از تجربه‌های گذشته و آینده بهتر است حال را دریابیم، مثل امروز که روز بهترین دوستِ.

دوستان خوب و ارزشمند مجموعه طاقه چیان روزتون مبارک باشه

سادگی، صداقت و زمان حال یادتون نره!

 

رفت آن سوار کولی… سیمین بهبهانی
روان‌شناسی رنگ‌ها – قسمت اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید من
لیست علاقه مندیها
اخیرا مشاهده شده
دسته بندی ها